USD $ EURO € ALTIN
31.1461 33.7825 2034.8504

Türk dizileri dijital yayın platformlarıyla küreselleşiyor

09 Kasım 2022 04:55


Türkiye, ABD’den sonra dünyanın en büyük ikinci dizi film ihracatçısı. 150 ülkeye ulaşan Türk dizilerinin, yeni açılım platformu dijital yayın yapan mecralar. Sektör temsilcilerinden alınan bilgilere göre, tüm dünyada abonesi olan dijital platformlarda gösterime giren Türk içerikleri, Türkiye’ye olan ilgiyi iki kat artırdı.


Türkiye, küresel kültür piyasasında dizilerle adından söz ettiriyor. Özgün içerikleri ile dünya dizi ihracatında ikinci sırada yer alan Türk dizi sektörünün yeni açılım platformu dijital mecralar. Dünya genelinde abonesi olan dijital platformların yanı sıra Türk dijital platformlarının da varlığının artmasıyla diziler doğrudan tercihli alıcıya ulaşıyor. Sektör temsilcilerinden alınan bilgilere göre, uluslararası dijital platformlarda gösterime giren Türk dizileri vesilesi ile Türkiye’ye ilgi iki kat arttı. Dijital mecralar, Türkiye’nin diziler vesilesi ile tanıtılması için büyük potansiyel barındırırken, halihazırdaki ilgi en çok kültür, müzik ve kitap alanında kendini gösteriyor.


1 MİLYAR DOLARLIK İHRACAT

 

Arjantin’den Kazakistan’a kadar 150 ülkeye ulaşan Türk dizileri, dış pazarda yükselişini sürdürüyor. Özellikle son 10 yılda bölüm başı ihracat değeri 30 dolardan 300 bin dolara çıkan Türk dizileri, yaklaşık 500 milyon dolarlık ihracat rakamına ulaştı. Sektör temsilcileri, kültür endüstrisinin bu dalı için 2023 yılı için 1 milyar dolarlık ihracat hedefi belirlediklerini duyurdu.



ÖZGÜN İÇERİKLER

 

Sektör temsilcilerinin görüşüne göre, dijital platformlar özgün içerik üretmek için Türk dizilerine daha yüksek avantaj sağlıyor.Türk dizilerinin dijital platformlardaki varlığı ve tüm bu değerlendirmeler, İstanbul Ticaret Odası tarafından hazırlanan ‘Kültürel Değişim ve Endüstrileşme Sürecinde Türk Dizileri: 2010-2020’ isimli raporla masaya yatırıldı. Raporda, Türk dizilerinin iktisadi boyutu, sektörün sorunları, dizilerin sosyo-kültürel etkileri ele alındı. Rapor; Doç. Dr. İbrahim Sarıtaş ile Prof. Dr. Aydan Özsoy’un editörlüğünde 23 kişilik akademisyen ve araştırmacı kadrosu tarafından hazırlandı. Rapor için turistlerin Türkiye’yi ziyaret etmelerinde Türk dizilerinin ne kadar etkili olduğunu belirlemek amacıyla anket de yapıldı. Toplam 470 yabancı turiste, 5 dilde anketler uygulandı ve bu anketlerin analizi gerçekleşti. Rapordan öne çıkan başlıklar şu şekilde:

 

İLK İHRACAT 1981’DE

 

Türk dizileri ilk ihracat yolculuğuna 1981 yılında başladı. TRT’nin ilk drama dizisi Aşk-ı Memnu Fransa’ya ihraç edildi. Ardından 2001 yılında bölüm başına 30 dolarla Deli Yürek dizisi Kazakistan’a satıldı. Bugün bölüm başına diziler yaklaşık 300 bin dolara ihraç ediliyor.

OKUL AÇTIRAN TÜRK DİZİLERİ

 

Yurt dışında gösterime giren Türk dizileri, Türk diline ilginin de artmasına vesile oluyor. Macaristan’da yayınlanan Binbir Gece dizisi sonrasında Türkçe dil eğitimi veren 11 okul açıldı.

 

ARJANTİN’DE TÜRK İSMİ

 

Latin Amerika’da gösterimi başladıktan sonraki üç yıl içerisinde Türk dizilerinin etkisiyle yeni doğan 192 kız çocuğuna Fatmagül, 163 kız çocuğuna Elif, 203 erkek çocuğuna Onur, 102 erkek çocuğuna Selim ismi verildi. Arjantin’de çocuklarına Türk ismi vermek isteyen çok sayıda aile, ülke politikası gereği Türk büyükelçiliklerine başvurarak belge aldı.

 

DİZİ KELİMESİ LİTERATÜRDE

 

Türk dizileri ‘dizi’ kelimesinin dünya literatürüne girmesine vesile oldu. Türk dizilerinin neden ve nasıl başarılı olduğuna ilişkin The Guardian’ın haber sitesinde bir araştırma yayınlandı. Araştırmada dizi kelimesi Türkçe hali ile kullanıldı.

MÜZİK SEVDİRİYOR

 

Türk dizilerini farklı ve tercih edilir kılan, ‘dizi’ olarak markalaştıran temel özelliklerin başında müzik geliyor. Ayrıca hikaye, oyuncular, mekan, uzun süreli ve yavaş tempolu çekim, dizileri gerçekçi kılıyor. Sessiz ve yalnızca vücut dilinin kullanıldığı sahneler izleyiciyi dizinin içine çekiyor.

 

TÜRK DİZİSİ EŞİTTİR DRAMA

 

Türk dizilerini markalaştıran en önemli konu drama. Yurt dışında Türk dizileri Türk draması olarak kabul görüyor. Ancak diğer ülkelerle rekabette en büyük farkı, drama içinde verdiği ‘değer’lerle oluşturuyor.

400 MİLYON İZLEYİCİ

 

Halihazırda yaklaşık 500 milyon dolarlık ihracat gerçekleştiren Türk dizilerinin 400 milyon izleyicisi olduğu tahmin ediliyor. Sektörün 2023 yılında 750 milyon dolarla 1 milyar dolar arası ihracat yapacağı öngörülüyor.

 

MİLLETVEKİLİNDEN TAZİYE

 

Tanzanya’da hafta içi her gün yayınlanan Muhteşem Yüzyıl dizisinin Şehzade Mustafa’nın öldüğü bölümü sonrası, ülkenin Milletvekili Nape Moses Nnauye sosyal medya hesabından, “Nur içinde yat Mustafa” paylaşımı yaptı.

 Kültürel Değişim ve Endüstrileşme Sürecinde Türk Dizileri’ başlıklı rapor, İstanbul Ticaret Odası tarafından kamuoyuna tanıtıldı. Toplantının açılış konuşmasını İTO Başkan Yardımcısı Dr. İsrafil Kuralay yaptı. Kuralay, Türk dizilerinin artık bir marka olduğunu ifade ederek, şunları söyledi: “Rapordaki verilerden görüyoruz ki, Türk dizi üretiminin sürdürülebilir olması, ihracat gelirlerine, ihracat gelirleri de ülke içi ‘nitelikli’ dizi üretimine bağlı. Ülkemiz dizilerinin üretim ve ihracat açısından gelecekte de başarılı olabilmesi için Türkiye’de dizi sektöründe endüstrileşmesinin gerekli olduğunun altını çizmek gerekiyor. Özellikle yazar, yönetmen ve oyunculara kreatif yeteneklerini zorlayacak ve geliştirecek alanlar açılmalı.”

 

Toplantıya İstanbul İl Kültür ve Turizm Müdürü Dr. Coşkun Yılmaz da iştirak ederek bir konuşma yaptı.


Kaynak: İTO Haber

İhracat taleplerinizin burada yayınlanması için iletisim@ihracathaber.com.tr adresimize yazınız.