Almanya’da e-ticaret pazarı, Avrupa Birliği (AB) ülkeleri arasında önemli bir yerde bulunuyor. Alman online tüketiciler, online alışverişi seviyor. Koronavirüs pandemisi online tüketicilerin sayısını giderek artırdı. Almanya, Avrupa’da e-ticaretin kalesi olarak konumunu koruyor.
Türkiye, ekonomik açıdan Almanya ile yoğun ve çeşitli iş birlikleri geliştiriyor. Türkiye’nin ihracatında Avrupa Birliği (AB) ülkelerinin payı yüzde 50’ye ulaştı. Türkiye’den en çok ihracat yapılan ülke ise Almanya’dır. En çok ihracat gerçekleştirilen ilk 3 ülke arasında Almanya 1,4 milyar dolar ile ilk sırada yer alıyor.
Peki, Almanya’da e-ticaret pazarı nasıl? Almanya’ya e-ihracat nasıl yapılır? Almanya’ya e-ihracat yapmak için nelere dikkat edilmelidir? Almanya’nın en popüler online pazaryerleri hangileridir? Almanya’ya e-ihracat yapmak için hangi kargo firmaları ile çalışılabilir? Bu soruların cevapları ve daha fazlası makalemizde…
Almanya’da e-ticaret, 2019 yılında 72,6 milyar avro oldu.
Almanya, dünyadaki en büyük e-ticaret pazarlarından biridir. Seksen milyondan fazla nüfusu bulunan Almanya, Avrupa’nın e-ticaret lideridir. Almanya’da e-ticaret gelirleri 2019 yılında 72,6 milyar avroya ulaşmıştır. Almanların yüzde 88’i yani 64,2 milyon kişi internete bağlı ve düzenli olarak internet kullanıyor. Almanya’da 55 yaş ve üstü kişilerin yaklaşık yüzde 40’ı internet kullanıyor.
Almanya’da ulusal dil Almancadır. Ayrıca, iletişim kurmak için pek çok kişi İngilizce de konuşabilmektedir. Fakat Almanlar iletişim kurmak için İngilizceden hoşlanmadıklarını belirtiyor. Bu yüzden eğer Almanya’da ürün satmak için e-ticaret web sitesinin veya Alman online pazaryerlerin Almanca dil seçeneği mutlaka olmalıdır. Almanya’da e-ticaret yapmak için bir şirket kurulumu şart değildir. Şirket kurmadan online ürün ve hizmet satılabilir.
Almanya’da herhangi bir ürün satmak için e-ihracat oldukça pratik bir ticaret modelidir. Almanya’da e-ihracat yapmak için ürünlerin satışı, diğer Avrupa ülkelerinde olduğu gibi Almanya’nın yasal prosedürleri ve standartlarında, anayasa çerçevesinde yapılabilir. Almanya’ya ne satabilirim sorusunun birçok cevabı vardır.
Almanya’ya e-ihracat yoluyla aşağıdaki ürünler satılabilir;
Kısaca, Türkiye’de online ortamda ya da e-ticaret yolu ile satılan her ürün Almanya’ya e-ihracat yolu ile satılabilir.
Almanya’da B2C e-ticaret pazarı gelirleri 2019 yılında 74 milyar dolar olarak gerçekleşti. 2019 yılında Almanya’daki net satışlara göre online mağazaların başında Amazon.de geliyor. Almanya pazarındaki diğer büyük ve önde gelen oyuncular şunlardır; Otto.de, Zalando.de, Mediamarkt.de, Notebooksbilliger.de… Almanya’daki ilk 5 online mağaza 2019 yılında ilk 500 online mağazanın net satışlarının yüzde 36’sını oluşturuyordu.
Almanya’da popüler online pazaryerleri
Almanya’nın en büyük online pazaryerleri; Zalando, Amazon Almanya, eBay Almanya, Otto, Etsy Almanya, Tchibo Almanya ve Yategodur olarak sıralanabilir. Zalando, Avrupa’da faaliyet gösteren pazaryerleri arasında ilk sırada yer almaktadır. Bu durum Almanya’da e-ticaret ya da Almanya’ya e-ihracat hamlesi yapacak olan ve özel farklılıklara sahip ürün satan satıcılar için büyük bir fırsattır. Zalando’da, bin 500’den fazla uluslararası markanın ürünleri listelenmektedir. Popüler global markalar ve yerel markalar Zalando’da satış yapmaktadır. Aynı zamanda Zalando’un kendine özel markalı ürünleri de listelenmektedir.
Almanya’da e-ihracat yapma için iyi bir yerel ya da bölgesel lojistik partner tercih edilmelidir. Almanya’ya mikro ihracat modeli ile yetkili kargo şirketleri aracılığı ile ürün gönderimi yapılabilir. Mikro ihracat kapsamında sadece Elektronik Ticaret Gümrük Beyanı (ETGB) ile yetkili operatörler aracılığı ile hızlı kargo gönderimi sağlanabilir. Almanya’ya mikro ihracat için yetkili teslimat firmaları şunlardır; PTT, DHL, UPS, FedEx, PTS ve TNT. Bu mikro ihracat ya da e-ihracat kargo firmaları sayesinde gümrük prosedürleri gerekmeden Almanya’ya e-ihracatı yapılan ürünler gönderilebilir.
Almanya, AB’nin en önemli aktörlerinden biridir. Almanya’ya ve tüm AB ülkelerine gönderilecek ürünlerde 22 avro gümrük muafiyeti bulunmaktadır. Yani gönderi değeri ve faturada belirtilen tutarı 22 avroyu geçmiyorsa, herhangi bir ek KDV ve gümrük vergisi oluşmaz. Fatura bedeli 22 avrodan fazla ise yüzde 19 oranında bir vergi ödenmesi gerekir. Ancak Covid-19 pandemisi nedeniyle Almanya’nın şansölyesi Angela Merkel’in açıkladığı ekonomi paketi kapsamında 1 Temmuz 2020 ile 31 Aralık 2020 tarihleri arasındaki vergi oranları yüzde 16 oranına çekilmiştir.
Almanya’ya 150 avro ve üzerinde fatura bedeli olan gönderilerde hem KDV hem gümrük vergisi oluşur. Türkiye ile Avrupa arasındaki Gümrük Birliği anlaşması çerçevesinde 150 avro ve üzeri faturası olan ürünle birlikte A.TR Dolaşım Belgesi düzenlenerek gönderilirse gümrük vergisi oluşmaz. A.TR belgesi, düşük vergi oranlarından yararlanmak için AB üyeleri ile Türkiye arasındaki ticarette kullanılan gümrük belgesidir. Ancak AB-Türkiye gümrük birliği kapsamındaki anlaşması çerçevesinde istenilen belge tüm ürünler için geçerli değildir. A.TR belgesi, sanayi ve işlenmiş tarım ürünleri ihracatı ve ithalatında gümrük vergisi muafiyeti sağlayan belgedir.
Almanya’da online tüketicilerin en çok tercih ettiği online ödeme sistemleri arasında Sofort ve Giropay gibi yerel ödeme araçları ilk sıralarda yer almaktadır. Dolaysıyla Almanya’yı hedefleyen e-ihracatçıların yerel ödeme altyapılarını sağlamaları gerekmektedir. Almanya’da e-ticaret yapmak için kredi kartı ile ödeme yapmak sunan alıcılar yeterli olmayabilir. Kredi kartlarında Visa, MasterCard, PayPal ve American Express ile kapıda ödeme sistemleri mevcuttur.
Almanya’da e-ticaret gelirleri
Almanya’da e-ticaret, perakende ekosisteminin vazgeçilmez bir parçasıdır. E-ticaretin tanımı genel olarak şu şekilde özetlenebilir; “internet üzerinden mal ve hizmet satma ve satın alma”. B2C e-ticaret, yıldan yıla hızlı büyüme seviyeleri yaşayan bir alandır. Almanya’daki online B2C gelirleri 2019 yılında 50 milyar avroyu aştı. Tahminler, e-ticaret gelirlerinin gelirin artmaya devam edeceğini gösteriyor. Almanya’daki önde gelen online mağazalar toplam Alman e-ticaret gelirinden yaklaşık yüzde 41 oranında pay alıyor.
Almanya’da e-ticaret verileri konusunda şu bilgiler verilebilir;
Sonuç olarak;
Covid-19 salgını her ne kadar insanlık için birçok olumsuzluk getirse de e-ticaretin büyümesini sağladı. Online tüketicinin alışveriş davranışlarında değişikliklere yol açtı. Almanya’da e-ticaret pazarı her geçen gün gelişiyor. Almanya’ya e-ihracat yapmak isteyen firmalar, pek çok avantaj elde edebilir. Türkiye ile yüz yıllardır ticari ilişkileri olan Almanya, elektronik ihracat gibi yeni nesil ihracat modellerine de açık bir ülkedir. E-ihracat ile Almanya’ya ürün satmak oldukça kolaydır. Çok fazla gurbetçinin yer aldığı Almanya’da kültürel bir bağ da vardır. Bu sebeple Almanya’ya mal satmak e-ihracat ve e-ticaret kuralları çerçevesinde oldukça kolaydır. Almanya’da e-ticaret pazarındaki gelişmeler, önümüzdeki yıllarda e-ihracat için önemli bir pazar olacağının da göstergesidir.
İhracat taleplerinizin burada yayınlanması için iletisim@ihracathaber.com.tr adresimize yazınız.